Ciri -ciri e-Dagang
- Menjimatkan masa
- Kebolehcapaian yang tinggi - pengguna boleh melanggani atau mencapai mana-mana laman web e-dagang dengan cepat bergantung pada kelajuan internet yang digunakan.
- Cut supply chain
- ibiquity
- Technology can equally be barrier
- customer are truly king in the e-commerce world
- Maklumat yang tepat
- impersonal interaction
- ever changing nature of business
Jenis - jenis E-dagang
- Business to Business (B2B)
- Perniagaan antara satu syarikat dengan syarikat lain
- Business to Government (B2G)
- Perniagaan antara syarikat dengan sektor awam
- Mobile Commerce (M-Commerce)
- Pembelian dan penjualan serta khidmat melalui teknologi tanpa wayar(wireless).
- Customer to Customer (C2C)
- Perniagaan antara pelanggan dan pelanggan
- Contoh seperti Ebay
- Business to Customer(B2C)
- Perniagaan antara syarikat dan pelanggan.
KEBAIKAN DAN KEBURUKAN E-DAGANG
Kebaikan
- Pengguna yang berkejaya kebanyakkannya tidak mempunyai masa untuk membeli belah, dengan adanya e-dagang ini, ia memberi kemudahan kepada pengguna untuk melakukan pembelian atas talian. selain itu, pengguna yang baru hendak berjinak-jinak dengan alam perniagaan boleh melakukan penjualan secara atas talian dengan mudah dan cepat.
- Pembelian dan penjualan melalui e-dagang adalah tidak terhad. ia boleh didapati pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja.
- Penjual yang memakan duit pelanggan dengan membuat laman web e-dagang yang palsu
- Produk yang dijual tidak dapat dijamin sama ada berkualiti atau tidak
- Kerosakan barangan yang dibeli secara atas talian sukar dikembalikan
- Jenayaha cyber seperti hacker mudah untuk mencerobohi mana-mana laman web e-dagang dengan mengodam bahagian perkhidmatan dan terutama sekali ketika berlaku transaksi secara atas talian.
No comments:
Post a Comment