Friday, 13 December 2013

ciri-ciri E-dagang




Ciri -ciri e-Dagang
  1. Menjimatkan masa
  2. Kebolehcapaian yang tinggi - pengguna boleh melanggani  atau mencapai mana-mana laman web e-dagang dengan cepat bergantung pada kelajuan internet yang digunakan.
  3. Cut supply chain
  4. ibiquity
  5. Technology can equally be barrier
  6. customer are truly king in the e-commerce world
  7. Maklumat yang tepat
  8. impersonal interaction
  9. ever changing nature of business
Jenis - jenis E-dagang
  • Business to Business (B2B)
    • Perniagaan antara satu syarikat dengan syarikat lain
  • Business to Government (B2G)
    • Perniagaan antara syarikat dengan sektor awam  
  • Mobile Commerce (M-Commerce)
    • Pembelian dan penjualan serta khidmat melalui teknologi tanpa wayar(wireless).
  • Customer to Customer (C2C)
    • Perniagaan antara pelanggan dan pelanggan
    • Contoh seperti Ebay
  • Business to Customer(B2C)
    •  Perniagaan antara syarikat dan pelanggan.

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN E-DAGANG 
Kebaikan
  1. Pengguna yang berkejaya kebanyakkannya tidak mempunyai masa untuk membeli belah, dengan adanya e-dagang ini, ia memberi kemudahan kepada pengguna untuk melakukan pembelian atas talian. selain itu, pengguna yang baru hendak berjinak-jinak dengan alam perniagaan boleh melakukan penjualan secara atas talian dengan mudah dan cepat.
  2. Pembelian dan penjualan melalui e-dagang adalah tidak terhad. ia boleh didapati pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja.
keburukan
  1. Penjual yang memakan duit pelanggan dengan membuat laman web e-dagang yang palsu
  2. Produk yang dijual tidak dapat dijamin sama ada berkualiti atau tidak
  3. Kerosakan  barangan yang dibeli secara atas talian sukar dikembalikan
  4. Jenayaha cyber seperti hacker mudah untuk mencerobohi mana-mana laman web e-dagang dengan mengodam bahagian perkhidmatan  dan terutama sekali ketika berlaku transaksi secara atas talian.

No comments:

Post a Comment